Archiwum

Absolutorium 2025

W piątek, 25 kwietnia 2025 roku, w I Liceum Ogólnokształcącym w Koninie odbyło się uroczyste absolutorium. Po czterech latach nauki mury naszej szkoły opuścili uczniowie sześciu klas czwartych – młodzi ludzie pełni pasji, ambicji i niepowtarzalnej energii.

Był to wyjątkowy moment – pełen wzruszeń, wspomnień i podziękowań. Dziękujemy Wam, Drodzy Absolwenci, za wspólną podróż: za radość, zaangażowanie i wszystkie chwile, które na zawsze pozostaną częścią historii I LO.

Przed Wami czas matur – niech to będzie etap, który przejdziecie z odwagą, spokojem i wiarą we własne siły. Życzymy Wam, aby każdy kolejny krok na drodze życia prowadził Was do spełnienia marzeń i dawał satysfakcję z obranych wyborów.

Powodzenia! Jesteśmy z Was dumni!

Ostatni wywiad z serii „Poznaj swojego nauczyciela”

Wywiad z Panią Arletą Rybarczyk, nauczycielką języka polskiego oraz warsztatów dziennikarskich w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki w Koninie

Dzień dobry! Pozwolimy sobie zacząć od jednego z kluczowych pytań – co skłoniło Panią do podjęcia zawodu nauczyciela? Czy od zawsze był to Pani życiowy cel?

Wydaje mi się, że w zasadzie taka myśl towarzyszyła mi od dzieciństwa, aczkolwiek początkowo myślałam o innym przedmiocie, dlatego zaraz po maturze studiowałam na Wydziale Historii i Archiwistyki w Toruniu. Po jakimś czasie uznałam, że literatura jest moją pasją, więc skończyłam na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza filologię polską ze specjalizacją nauczycielską i dziennikarską.

Mogłaby Pani wspomnieć o początkach pracy jako nauczycielka języka polskiego?

Swoją pracę rozpoczęłam w III LO w Koninie, potem pracowałam w II LO, a od 2018 r. uczę w naszej szkole. Jestem też absolwentką I LO, tu ukończyłam klasę o profilu humanistycznym. Nie uczyłam nigdy małych dzieci (nie licząc obowiązkowych praktyk), ponieważ zdecydowanie wolę pracę z młodzieżą.

W jaki sposób te doświadczenia wpłynęły na Pani umiejętności pedagogiczne?

Myślę, że jest to zdecydowanie duży bagaż doświadczeń. We wszystkich liceach pracowało mi się dobrze i bardzo podobnie – wykonywałam tę samą pracę, miałam podobną młodzież, a największymi zmianami były te w podstawie programowej.

Poza językiem polskim prowadzi Pani także zajęcia dziennikarskie – jakie są według Pani najważniejsze cechy dobrego dziennikarza, które stara się Pani zaszczepić w uczniach?

Pierwszą i prawdopodobnie najważniejszą cechą dobrego dziennikarza jest ciekawość świata, czyli ogólna dociekliwość, obecność w miejscach, w których coś się dzieje i śledzenie na bieżąco różnych spraw (lokalnych i nie tylko). Ponadto, nie sposób zapomnieć o życzliwości, która ułatwi nawiązywanie relacji z drugim człowiekiem, co pomaga budować zaufanie. Po trzecie, są to zdecydowanie kompetencje językowe, ponieważ dziennikarz musi dobrze mówić i pisać.

Czy zdarzyło się Pani kiedyś odkryć wśród młodzieży jakieś wyjątkowe talenty?

Olimpiada Literatury i Języka Polskiego to konkurs, do którego uczniowie zwykle przygotowują się latami – i tutaj mogę pochwalić się jedną laureatką właśnie tej olimpiady. Jeśli tylko widzę potencjał, talent i pracowitość ucznia, to zachęcam go do udziału w różnorodnych konkursach. 

Jakie największe wyzwania widzi Pani w pracy z dzisiejszymi licealistami? Jak próbuje ich Pani zachęcić do czytania książek?

Jest to ciekawe pytanie, na które będzie mi trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Aby zmotywować uczniów, którzy na co dzień żyją w świecie cyfrowym, mogę jedynie zarazić ich swoją pasją, np. opowiadając o różnych utworach. Oczywiście, życzyłabym sobie, aby uczniowie czytali więcej, gdyż czytanie pomoże im rozwinąć wyobraźnię i zbudować słownictwo. Chciałabym też przestrzec uczniów przed poleganiem na streszczeniach utworów, ponieważ przekazują one wiedzę jedynie na podstawie czyjejś interpretacji. Tym samym, uczeń pozbawia się własnej interpretacji dzieła, która mogłaby odbiegać od tej przedstawionej w streszczeniu – właśnie to mnie najbardziej boli, że uczniowie nie dają sobie szansy na własne zrozumienie tekstu.

W związku z tym chcielibyśmy zapytać, czy – Pani zdaniem – jest taka książka, którą każdy powinien obowiązkowo przeczytać w swoim życiu?

Oczywiście, że są takie książki, które stanowią kanon literatury, natomiast nie wyobrażam sobie, żeby każdemu podobało się to, co mnie! Mogę jedynie powiedzieć, że ważną dla mnie książką był „Traktat o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego albo że niedawno odkryłam prozę Tove Ditlevsen. Od zawsze lubię książki Andrzeja Stasiuka, chętnie czytam reportaże. Zauważyłam też, że wraz z tym, jak dojrzewam i się zmieniam, to moje upodobania czytelnicze również się zmieniają, i to, co podobało mi się dwadzieścia lat temu, dziś już wcale mnie nie zachwyca.

Myślała Pani kiedyś o napisaniu czegoś własnego?

Jeśli chodzi o typową fikcję literacką to nie. Natomiast pisałam teksty dziennikarskie i lubiłam to robić, np. pisać reportaże, co do dziś wydaje mi się ciekawym zajęciem.

Nietrudno zauważyć, że literatura jest Pani pasją. Czy są jeszcze jakieś inne? 

Lubię teatr, często chodzę do kina, słucham muzyki, lubię tańczyć. Uwielbiam podróżować, chodzę po górach, lubię morze, ale tylko jesienią i  zimą, czyli poza sezonem. Nieźle gotuję, ale nie jest to moja pasja a jedynie forma relaksu.

Czy zauważyła Pani wpływ technologii cyfrowych na sposób, w jaki młodzież buduje wypowiedzi pisemne i ustne?

Tak, zacznę od negatywnego przykładu. Przez Internet i czytanie różnego rodzaju wpisów, blogów oraz krótkich form wypowiedzi – zdania uczniów stają się coraz krótsze, są mniej rozwinięte, co przekłada się na składnię, zasób słownictwa i styl. Odpowiedź, zwłaszcza ustna, staje się przez to krótka, niepogłębiona – i to jest negatywne. Zauważam też użycie różnych zapożyczeń, zwłaszcza nadmiar anglicyzmów, które w dużej mierze zaśmiecają polszczyznę.

Jednak ostatnio pewien uczeń zwrócił uwagę, że z pomocą sztucznej inteligencji można wyćwiczyć chociażby umiejętność pisania notatki syntetyzującej, która jest częścią testu maturalnego. Dlatego widzę też korzyści, jakie niesie nowoczesna technologia i to, że można ją wykorzystać pozytywnie. 

Chcielibyśmy zapytać o jedną radę, jaką przekazałaby Pani osobie rozpoczynającej pracę nauczyciela.

Myślę, że zdecydowanie trzeba postawić na relacje ze swoimi uczniami, bo gdy darzy się ich sympatią, gdy wprowadza się dobrą atmosferę, uczniowie lepiej pracują, częściej się wypowiadają – a to przekłada się na jakość pracy i satysfakcję nauczyciela.

Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym w pierwszych latach? 

Ja jeszcze o wypaleniu zawodowym nie mogę nic powiedzieć. Bywają gorsze dni, bywają też trudne sytuacje wywołane różnymi czynnikami. Nie czuję się wypalona zawodowo, myślę, że mam jeszcze sporo energii i wiele entuzjazmu. Póki co ta satysfakcja wewnętrzna, która często mi towarzyszy w pracy, jest takim motywatorem. Pomimo trudności, przeszkód systemowych na razie takich objawów nie dostrzegam.

Chcielibyśmy Pani serdecznie podziękować za chęć udzielenia nam tego wywiadu!  

Wywiad przeprowadzili uczniowie klasy 4BD o profilu dziennikarskim: Miłosz Olejniczak i Kacper Piotrowski

Mamy powód do dumy!

Z radością informujemy, że uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Koninie – Amelia Arent z klasy 3h (profil ekonomiczny) – zdobyła tytuł Laureata Ogólnopolskiej Olimpiady Geograficznej „O Diamentowy Indeks AGH”!

Dzięki temu sukcesowi Amelia otrzymała indeks na Akademię Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie, jedną z najlepszych uczelni technicznych w Polsce.

Do olimpiady Amelię przygotowała pani Mirosława Szeląg.

Serdecznie gratulujemy Amelii oraz jej nauczycielce – życzymy dalszych sukcesów i powodzenia na drodze naukowej!

Wymiana młodzieży – „Pamięć utracona, pamięć ocalona”

W dniach 5–10 kwietnia 2025 roku w Szczecinie, Świnoujściu oraz Berlinie odbyła się polsko-niemiecka wymiana młodzieży w ramach projektu „Pamięć utracona, pamięć ocalona”. Uczestnikami byli uczniowie i uczennice I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Koninie oraz Katharinen-Gymnasium z Ingolstadt (Bawaria, Niemcy).

Głównym celem projektu było pogłębienie wiedzy o przesiedleniach, wypędzeniach i migracjach ludności po II wojnie światowej – szczególnie w kontekście relacji polsko-niemieckich, ale także w ujęciu globalnym. Projekt miał również na celu budowanie relacji między młodzieżą obu krajów, rozwijanie umiejętności językowych, pracy zespołowej oraz wrażliwości na złożoną problematykę historyczną.

Pierwszym etapem był pobyt w Szczecinie – mieście o zmiennej tożsamości i burzliwej przeszłości, które stało się naturalnym miejscem refleksji nad pamięcią i granicami – geograficznymi i międzyludzkimi. Już pierwszego dnia uczestnicy integrowali się podczas warsztatów komunikacyjnych i gier zespołowych prowadzonych w trzech językach: polskim, niemieckim i angielskim.

Wspólnie odwiedziliśmy Centrum Dialogu Przełomy – muzeum poświęcone historii regionu po 1945 roku. Uczniowie pracowali z eksponatami i rozmawiali o losach mieszkańców Pomorza Zachodniego po wojnie. Duże wrażenie zrobiła też wizyta na Cmentarzu Centralnym – jednym z największych w Europie – gdzie uczestnicy poznawali jego historię i symbolikę.

W XIII Liceum Ogólnokształcącym w Szczecinie odbyły się kolejne warsztaty. Uczniowie klasy niemieckojęzycznej oprowadzili swoich rówieśników po szkole i okolicy, przygotowali zajęcia w języku niemieckim oraz quiz wiedzy o mieście.

W programie znalazła się również wycieczka na wyspę Uznam – wspólne zwiedzanie Ahlbeck i Świnoujścia było okazją do przekraczania granic nie tylko geograficznych, ale i kulturowych.

Kolejnym punktem była wizyta w Berlinie i zwiedzanie Centrum Dokumentacyjnego „Ucieczka, Wypędzenie, Pojednanie” – miejsca poświęconego przymusowym migracjom. Wystawa ukazywała zjawisko wypędzeń w szerszej perspektywie, odwołując się do różnych doświadczeń ludzi zmuszonych do opuszczenia swoich domów z powodu wojny, prześladowań i zmian politycznych.

Zajęcia miały różnorodny charakter – uczestnicy nie tylko słuchali, ale także aktywnie pracowali w grupach międzynarodowych, tworzyli prezentacje, prowadzili dyskusje, dzielili się doświadczeniami i szukali odpowiedzi na stawiane pytania. Współpraca przebiegała w atmosferze otwartości i wzajemnego szacunku.

Młodzież wykazała się zaangażowaniem, dojrzałością i dużym zainteresowaniem tematyką historyczną. Potrafiła trafnie analizować złożone procesy i odnieść je do współczesności.

Zwieńczeniem projektu była wizyta w schronie przeciwlotniczym z czasów II wojny światowej w Szczecinie. To miejsce, z zachowanymi niemieckimi napisami, stało się symbolicznym zakończeniem wspólnej podróży przez historię.

Projekt został dofinansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży (PNWM), dzięki czemu możliwa była realizacja całego programu – pobytu, warsztatów i wyjazdów edukacyjnych.

Choć projekt dobiegł końca, jego efekty – zdobyta wiedza, wspomnienia i nawiązane relacje – pozostaną na długo. „Pamięć utracona, pamięć ocalona” to nie tylko tytuł projektu, lecz także osobiste doświadczenie każdego z uczestników.

Czechy – kraj, który zachwycił nas od pierwszej minuty

Uczniowie klas 2i, 3h, 1b oraz 3d wzięli udział w wycieczce do Czech, gdzie mieli okazję poznać kulturę, historię i przyrodę naszego sąsiada.

Podróż rozpoczęliśmy od zwiedzania Skalnego Miasta – miejsca o wyjątkowym krajobrazie, pełnego formacji skalnych, wąskich ścieżek, jeziorka i wodospadu. To miejsce zrobiło na nas ogromne wrażenie i pozwoliło poczuć się jak w filmowej scenerii.

Kolejnego dnia odwiedziliśmy Pragę. Spacerując od Zamku Praskiego, przez Most Karola, aż po uliczki starego miasta, poznawaliśmy historię i architekturę stolicy Czech. Zwiedzaniu towarzyszyła dobra pogoda i świetna atmosfera.

Na zakończenie wyjazdu udaliśmy się do Bozkowskich Jaskiń Dolomitowych – najdłuższego systemu jaskiń dolomitowych w Czechach. Zobaczyliśmy podziemne komnaty, ciekawe formacje skalne i jeziorka.

Wycieczka była nie tylko okazją do odpoczynku i integracji, ale także cenną lekcją geografii, historii, języka i przyrody. Pokazała, że podróże to doskonały sposób na naukę i zdobywanie doświadczeń.

Wycieczka grup dwujęzycznych do Poznania – nauka i sztuka w jednym dniu

11 kwietnia uczniowie klas dwujęzycznych I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Koninie wzięli udział w wyjątkowej wycieczce do Poznania, łączącej naukę i kontakt ze sztuką.

Pierwszym punktem programu był udział w Poznańskim Festiwalu Nauki i Sztuki na Wydziale Anglistyki UAM. Uczniowie wzięli udział w warsztatach i wykładach prowadzonych przez pracowników uczelni, m.in. dr Igę Krzysik, dr Olgę Witczak, dr Rafała Jończyka i prof. Katarzynę Bromberek-Dyzman. Zajęcia poświęcone były kreatywności – jej mechanizmom, badaniom oraz związkom z językiem. Uczestnicy mieli również okazję poznać podstawy działania elektroencefalografii (EEG).

W kolejnej części dnia uczniowie uczestniczyli w warsztacie fonetycznym „Jak czytać transkrypcję fonetyczną języka angielskiego”, który poprowadził dr Grzegorz Michalski.

Zwieńczeniem wyjazdu była wizyta na multimedialnej wystawie „Klimt – The Immersive Exhibition”, która dostarczyła niezapomnianych wrażeń wizualnych i dźwiękowych.

To był dzień pełen inspiracji, który pozwolił połączyć wiedzę akademicką z doświadczeniem sztuki.

Sukcesy naszych uczniów w XXX Olimpiadzie Wiedzy o Uzależnieniach

11 kwietnia uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Koninie wzięli udział w uroczystości podsumowania i wręczenia nagród laureatom XXX Olimpiady Wiedzy o Uzależnieniach, która odbyła się w Konińskim Centrum Kultury.

Z dumą informujemy, że wśród nagrodzonych znaleźli się:

  • Michał Walicki (klasa 3ED) – I miejsce
  • Oliwier Kotaś (klasa 2D) – II miejsce
  • Laura Bartczak (klasa 1A) – III miejsce

Wyróżnienie w konkursie na wiersz o tematyce szkodliwości uzależnień otrzymał:

  • Kajetan Wiśniewski (klasa 1A)

W konkursie plastycznym nagrodzono:

  • Matyldę Ronewicz (klasa 2F) – II miejsce
  • Hannę Wielebską (klasa 4A) – III miejsce

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom i laureatom. Cieszymy się, że nasi uczniowie z tak dużym zaangażowaniem promują zdrowy styl życia i aktywnie uczestniczą w działaniach profilaktycznych.

Wizyta klasy 2c na Wydziale Filologii Polskiej UAM

Dzień 9 kwietnia na długo pozostanie w pamięci klasy 2c. Tego dnia uczennice miały okazję uczestniczyć w wykładzie dr Dobrochny Dabert pt. „O relacjach, związkach i animozjach. Literatura i film”, który odbył się na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach współpracy naszej szkoły z UAM w projekcie klas patronackich. Było to cenne doświadczenie, które pozwoliło uczestniczkom poczuć atmosferę akademicką i poszerzyć swoją wiedzę z zakresu literatury i filmu.

Artystycznym uzupełnieniem wizyty było zwiedzanie wystawy dzieł Gustava Klimta. Multimedialna ekspozycja zrobiła ogromne wrażenie – nie tylko wizualnie, ale także dźwiękowo, dzięki oryginalnemu połączeniu obrazu i muzyki.

To był inspirujący i wartościowy dzień, który z pewnością zostanie na długo w pamięci uczestniczek.