Kronika mobilności

Pani Renata Bielińska wzięła udział w pierwszej mobilności! W dniach 4 -17 lipca 2021 r. doskonaliła swoje umiejętności językowe i metodyczne  w Regensburgu (Ratyzbonie) w Niemczech. Nauka na kursie odbywała się w małych grupach za pomocą atrakcyjnych metod aktywizujących, ale także podczas spotkań, zwiedzania i wycieczek. Pozwoliło to na zbliżenie się do kultury niemieckiej, poznanie bawarskich zabytków, doskonalenie sprawności językowych oraz wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami z różnych krajów. Szkoła Horizonte znajduje się w samym sercu zabytkowej starówki Regensburga. A oto co powiedziała nam p. Bielińska: “Miasto posiada swoją bogatą historię oraz niesamowity urok. Cieszę się, że mogę uczestniczyć w kursie w tak pięknym miejscu. Jest on dla mnie ważnym doświadczeniem. Wzbogacił moje umiejętności językowe i metodyczne. Wiele metod wykorzystam w mojej pracy, a pobyt w Ratyzbonie długo jeszcze będzie dla mnie źródłem motywacji i inspiracji do dalszego rozwoju.”

Sierpień to czas wypoczynku ale również pracy dla nauczycieli I LO! Pani Anna Cieślak, anglistka,  uczestniczy w kursie metodycznym “A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers” w Florencji w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” POWER 2020. A oto co nam powiedziała p. A. Cieślak o tym doświadczeniu: “Udział w tych zajęciach ma dla mnie ogromne znaczenie ponieważ wzbogaca moją wiedzę metodyczną. Kurs odbywa się w kilkunastoosobowych grupach o międzynarodowym składzie. Poznałam  nauczycieli z Hiszpanii, Węgier, Czech i Francji. Rozmawiamy głównie na temat metod stosowanych podczas lekcji, ale również o motywacji oraz radzeniu sobie ze stresem.” Ale mobilność w projekcie to również szansa poznanie nowych miejsc i ich kultury. “Florencja to przepiękne miasto, pełne zabytków i bogatej architektury. Dzięki organizowanym przez szkołę wycieczkom możemy podziwiać inne miasta w Toskanii, takie jak Piza, Siena, Chianti…”                                    

Program mobilności nabiera tempa! Kolejna anglistka (p. M. Siwińska-Wyrwa) wzięła udział w szkoleniu organizowanym w projekcie „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020. Tym razem rozwój kompetencji w zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem i psychologii pozytywnej. Prowadzące zajęcia (psycholog i psychoterapeuta Elena Mannelli i metodyk Susan Gagliano) zapoznały uczestników kursu z możliwościami wykorzystania podstawowych technik łagodzenia stresu w życiu codziennym szkoły. Omówiony w szczególe temat mindfulness to cały zbiór technik tj. body scan czy „smakowanie rodzynka przez obcych :)” mogących stać się częścią każdej lekcji w szkole. Jeśli macie ochotę poznać Susan „osobiście”, oto link do jednego z jej video dla nauczycieli (takie video na dobry początek roku szkolnego 😉 Ale mobilność to nie tylko kurs! Przepiękna pogoda zachęcała do zwiedzania Florencji i okolic…

 

               

 

Kolejna mobilność a raczej kolejne mobilności 😉w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” Power 2020 zostały realizowane w Dublinie. Cztery nauczycielki z I LO (p. M. Grzybowska, p. A. Rybarczyk, p. R. Pietrzak, p. D. Szewczyk-Bąkowska) zdobywały kompetencje językowe uczestnicząc w intensywnym kursie języka angielskiego. Obok codziennych zajęć prowadzonych w grupach międzynarodowych poznawały uroki i smaki Irlandii. Pani A. Rybarczyk w takich słowach opisała swoje projektowe doświadczenie 😉: „Dublin ujął mnie przede wszystkim otwartością i życzliwością jego mieszkańców. Jest to miasto bardzo przyjazne obcokrajowcom, na ulicach którego słyszy się wiele różnorodnych języków. Przestrzeń miejska przypomina połączenie różnych tradycji i kultur, co jednak tworzy spójną i harmonijną całość. Chętnie odwiedzę Dublin kolejny raz!” A jeszcze kilka słów o kursie „Szkoła językowa Kaplan to bardzo dobrze zorganizowana i wyposażona placówka. Szczególnie spodobała mi się możliwość zmiany grupy językowej na bardziej lub mniej zaawansowaną w zależności od indywidualnych potrzeb i umiejętności studentów. Prowadzący zajęcia kładli nacisk na praktyczną naukę języka, a zajęcia odbywały się w bardzo życzliwej atmosferze. Przebywanie w gronie obcokrajowców zobowiązywało do stałego używanie języka angielskiego, a to najlepsza droga do sukcesu!” Pani R. Pietrzak dodaje, że „mobilność przełamała największą barierę jaką miała od 30 lat czyli strach przed mówieniem w obcym języku.” Podkreśla również ogromne znaczenie uczenia się przez całe życie.  

          

Wrzesień dla wielu nauczycieli z naszej szkoły upływał pod hasłem „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” :). Polonistka Dorota Pasek kształciła się w kierunku rozwijania kreatywności artystycznej uczniów we florenckiej szkole dla kadry nauczycielskiej (tytuł kursu “Activate your Artistic Sensitivity: Art Psychology and Video making”). Poza zajęciami poznawała kulturę i sztukę nie tylko renesansowych Włoch.


                              

„Methodik, Didaktik und Kultur” to wszystko mówiąca nazwa kursu w Wiedniu, w którym wziąłem udział w ramach programu POW ER. Wspólnie z nauczycielami języka niemieckiego z Czech, Węgier i Chorwacji mieliśmy 50 godzin, by odświeżyć nasz warsztat metodyczny. Co szczególnie cenne – była to okazja, by na dłuższą chwilę zatopić się w innym od standardowego brzmieniu języka niemieckiego, poznać odmienności leksykalne, bliżej zrozumieć tożsamość i duszę austriacką. Kurs dawał możliwość dotknięcia wielu obszarów kultury. Mieliśmy okazję podążać tropem wiedeńskiej secesji, zrozumieć filozofię Kaffeehaus, skosztować miejscowej kuchni i uchwycić ducha byłej monarchii austro-węgierskiej, czy poznawać legendy wiedeńskie. W grupie i z udziałem naszych miejscowych nauczycieli. Muzea, wystawy i teatr – to dodatkowe przyjemności po zajęciach. Pobyt pozwoli mi na pewno w sposób bardziej wiarygodny nauczać krajoznawstwa tego obszaru. Prosty przykład: w Niemczech zamawiając kawę powiemy: „einen Kaffee, bitte”. W Austrii możemy wypowiedzieć to samo zdanie, ale kelner zapewne dopyta, o co nam chodzi. Baba, Bussi und OIDA!

 

 

 

W grupie nauczycieli z Węgier, Portugalii I Polski p. Agnieszka Jagodzińska zastanawiała się podczas kursu we Florencji, jak wykorzystać mindfulness w życiu codziennym oraz w szkole. A czym tak naprawdę jest mindfulness? Podstawowa definicja to uważna obecność. Badania naukowe pokazują, że uczniowie, którzy ćwiczą mindfulness stają się bardziej otwarci na siebie i innych, a także zmniejsza się u nich poziom stresu. Uczestniczka dodaje: „Podczas drugiego tygodnia kursu nauczyłam się, że skuteczna komunikacja, kreatywność i refleksyjne myślenie mogą przynieść wiele korzyści zarówno nauczycielowi jak i uczniom. Otwarty nauczyciel, lubiący się uczyć, mający poczucie niezależności może pomóc uczniom wykorzystać ich kreatywny potencjał. Chciałabym wykorzystać poznane na kursie metody, aby zachęcić uczniów do nieszablonowego myślenia, lepszego zrozumienia rzeczywistość i podejmowania trafnych decyzji.” W związku z tym, że kurs odbywał się we Florencji, czyli w stolicy Toskanii, p. Jagodzińska miała szansę zwiedzać i odwiedzać przepiękne zabytki i zakątki, które jej zdaniem sprzyjają ćwiczeniom mindfulness. Oprócz zajęć praktycznych i teoretycznych organizator kursu umożliwiał też zwiedzanie miasta w towarzystwie przewodnika.

                                     

Pani Monika Lisiecka (nauczycielka j. polskiego i zajęć rewalidacyjnych) o swoim kursie napisała tak: „Na zajęciach uczymy się czym jest myślenie projektowe i w jaki sposób różni się od myślenia tradycyjnego. Zajęcia odbywają się w formie warsztatów w dziesięcioosobowej grupie, w której są przedstawiciele z Polski, Chorwacji, Niemiec, Węgier i Turcji reprezentujący różne zawody, od nauczycieli szkół średnich i uniwersytetów, po przedstawicieli firm i muzeów. Myślenie projektowe można wykorzystać wszędzie tam, gdzie pracujemy z ludźmi, ponieważ produkt końcowy czyli efekt naszej pracy ma być nie tylko użyteczny i praktyczny, ale przede wszystkim zadowalać użytkownika odnośnie jego potrzeb. Podczas pracy z wykorzystaniem design thinking liczy sie przede wszystkim umiejętność odczytywania empatii drugiego człowieka lub naszego otoczenia.” A co po zajęciach? „Po kursie codziennie zwiedzamy Barcelonę, czasem wychodzimy wszyscy razem tak jak do Casa Vincent (zdjęcie grupowe), próbujemy też lokalnej kuchni. Hitem są tu przeróżne tapas, czyli małe przekąski z wykałaczką z dodatkiem owoców morza, lokalnych warzyw i mięs.” Jak cudownie udało się połączyć zdobywanie wiedzy i rozwój kompetencji z poznawaniem i doświadczaniem 🙂

Takie rzeczy dzieją się teraz w Valletcie, gdzie prof. Szopa od tygodnia podnosi swoje kompetencje z zakresu języka angielskiego. Jak sam mówi: „Zamiana ról to cenne doświadczenie. Podpatruję warsztat pracy innego nauczyciela, ale często myślę też o moich lekcji w szkole, ich charakterze i celach. Formy, które wydają się mi jako nauczycielowi łatwe, z innej perspektywy stają się trudne. Lub na odwrót. W każdym razie komunikacja w języku obcym to radość.”

Malta to po Irlandii drugi kraj UE z urzędowym językiem angielskim, więc na pewno jest to dobre miejsce, by całymi garściami  czerpać z zasobów. Szkolenie realizowane jest w ramach projektu POWER 2020  pt. “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły”.

 

 

   Relacja uczestniczki p. Małgorzaty Starczewskiej-Staszak: „Kurs języka niemieckiego w Monachium okazał się po raz kolejny strzałem w dziesiątkę. Monachium, będące trzecim co do wielkości miastem w Niemczech, oferuje wiele atrakcji i jest świetna bazą wypadową do zwiedzania Bawarii czy północy Austrii. Na samym kursie w did deutsch-institut, prowadzonym w niewielkiej grupie i kameralnej atmosferze, poruszano tematy bezpośrednio dotyczące międzynarodowej grupy uczestników (podróżowanie, emigracja, studia i praca za granicą, nauka języka, wielokulturowość, integracja itp.), dając kursantom szczególnie dużo możliwości wypowiadania się i dzielenia doświadczeniami, porównywania np. systemów nauczania w różnych krajach (okazuje się, że polscy uczniowie spędzają bardzo mało czasu w szkole w porównaniu z innymi Europejczykami czy Azjatami), popularności poszczególnych języków obcych (w Szwajcarii angielski wcale nie należy do najpopularniejszych języków nauczanych w szkołach), motywacji do ich poznawania. Ciekawa była możliwość zaobserwowania, jak inaczej uczymy się danego języka obcego, w zależności od tego, który język jest naszym ojczystym i jakie inne języki obce znamy i tak np. dla użytkowników języka francuskiego szczególnie trudna jest kwestia użycia przypadków, których w ich języku nie ma, dla Chińczyków prawidłowa wymowa, a mieszkańcy krajów arabskich muszą zaczynać od nauki alfabetu. W tym świetle, nauka dwóch mających wiele cech wspólnych języków – jak angielski i niemiecki z rodziny języków germańskich – jawi się jako idealna, nieskomplikowana kombinacja. O tym też starałam się przekonać uczniów podczas przeprowadzonej po kursie lekcji otwartej.” 

                          

Pani Dorota Tęcza uczestniczy w projekcie poprzez udział w kursie Active Art: Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond. „Wybrałam kurs dotyczący sztuki, ponieważ nie mieści się ona w ramach moich pasji, czy nawet zainteresowań, a potrzebowałam wyzwania intelektualnego. Zajęcia miały łączyć sztukę z psychologią i tak właśnie było. Każdego dnia, po krótkiej medytacji, uczestnicy proszeni byli o wyrażenie emocji w formie obrazu i o interpretacje swoich aktów twórczych (w moim przypadku niezbędny byłby tu cudzysłów), co okazało się być inspirujące, intrygujące i bardzo często niezwykle śmieszne. Wyraziliśmy poglądy i emocje, co odbywało się z pełną akceptacją i szacunkiem uczestników. Druga część zajęć codziennie poświęcona była teorii dotyczącej terapii sztuką. Pozostali nauczyciele uczestniczący w kursie pochodzą z Grecji, Hiszpanii i Francji. Spędziłam we Florencji bardzo radosny tydzień otoczona ludźmi o otwartych umysłach. Najokropniejszą rzeczą we Włoszech jest fakt, że różnorodność i smak ciasteczek pokonają silną wolę każdego.” 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Treść akordeonu
Treść akordeonu
Treść akordeonu
Treść akordeonu
Treść akordeonu