Kronika mobilności

Pani Renata Bielińska wzięła udział w pierwszej mobilności! W dniach 4 -17 lipca 2021 r. doskonaliła swoje umiejętności językowe i metodyczne  w Regensburgu (Ratyzbonie) w Niemczech. Nauka na kursie odbywała się w małych grupach za pomocą atrakcyjnych metod aktywizujących, ale także podczas spotkań, zwiedzania i wycieczek. Pozwoliło to na zbliżenie się do kultury niemieckiej, poznanie bawarskich zabytków, doskonalenie sprawności językowych oraz wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami z różnych krajów. Szkoła Horizonte znajduje się w samym sercu zabytkowej starówki Regensburga. A oto co powiedziała nam p. Bielińska: “Miasto posiada swoją bogatą historię oraz niesamowity urok. Cieszę się, że mogę uczestniczyć w kursie w tak pięknym miejscu. Jest on dla mnie ważnym doświadczeniem. Wzbogacił moje umiejętności językowe i metodyczne. Wiele metod wykorzystam w mojej pracy, a pobyt w Ratyzbonie długo jeszcze będzie dla mnie źródłem motywacji i inspiracji do dalszego rozwoju.”

Sierpień to czas wypoczynku ale również pracy dla nauczycieli I LO! Pani Anna Cieślak, anglistka,  uczestniczy w kursie metodycznym “A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers” w Florencji w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” POWER 2020. A oto co nam powiedziała p. A. Cieślak o tym doświadczeniu: “Udział w tych zajęciach ma dla mnie ogromne znaczenie ponieważ wzbogaca moją wiedzę metodyczną. Kurs odbywa się w kilkunastoosobowych grupach o międzynarodowym składzie. Poznałam  nauczycieli z Hiszpanii, Węgier, Czech i Francji. Rozmawiamy głównie na temat metod stosowanych podczas lekcji, ale również o motywacji oraz radzeniu sobie ze stresem.” Ale mobilność w projekcie to również szansa poznanie nowych miejsc i ich kultury. “Florencja to przepiękne miasto, pełne zabytków i bogatej architektury. Dzięki organizowanym przez szkołę wycieczkom możemy podziwiać inne miasta w Toskanii, takie jak Piza, Siena, Chianti…”                                    

Program mobilności nabiera tempa! Kolejna anglistka (p. M. Siwińska-Wyrwa) wzięła udział w szkoleniu organizowanym w projekcie „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020. Tym razem rozwój kompetencji w zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem i psychologii pozytywnej. Prowadzące zajęcia (psycholog i psychoterapeuta Elena Mannelli i metodyk Susan Gagliano) zapoznały uczestników kursu z możliwościami wykorzystania podstawowych technik łagodzenia stresu w życiu codziennym szkoły. Omówiony w szczególe temat mindfulness to cały zbiór technik tj. body scan czy „smakowanie rodzynka przez obcych :)” mogących stać się częścią każdej lekcji w szkole. Jeśli macie ochotę poznać Susan „osobiście”, oto link do jednego z jej video dla nauczycieli (takie video na dobry początek roku szkolnego 😉 Ale mobilność to nie tylko kurs! Przepiękna pogoda zachęcała do zwiedzania Florencji i okolic…

 

               

 

Kolejna mobilność a raczej kolejne mobilności 😉w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” Power 2020 zostały realizowane w Dublinie. Cztery nauczycielki z I LO (p. M. Grzybowska, p. A. Rybarczyk, p. R. Pietrzak, p. D. Szewczyk-Bąkowska) zdobywały kompetencje językowe uczestnicząc w intensywnym kursie języka angielskiego. Obok codziennych zajęć prowadzonych w grupach międzynarodowych poznawały uroki i smaki Irlandii. Pani A. Rybarczyk w takich słowach opisała swoje projektowe doświadczenie 😉: „Dublin ujął mnie przede wszystkim otwartością i życzliwością jego mieszkańców. Jest to miasto bardzo przyjazne obcokrajowcom, na ulicach którego słyszy się wiele różnorodnych języków. Przestrzeń miejska przypomina połączenie różnych tradycji i kultur, co jednak tworzy spójną i harmonijną całość. Chętnie odwiedzę Dublin kolejny raz!” A jeszcze kilka słów o kursie „Szkoła językowa Kaplan to bardzo dobrze zorganizowana i wyposażona placówka. Szczególnie spodobała mi się możliwość zmiany grupy językowej na bardziej lub mniej zaawansowaną w zależności od indywidualnych potrzeb i umiejętności studentów. Prowadzący zajęcia kładli nacisk na praktyczną naukę języka, a zajęcia odbywały się w bardzo życzliwej atmosferze. Przebywanie w gronie obcokrajowców zobowiązywało do stałego używanie języka angielskiego, a to najlepsza droga do sukcesu!” Pani R. Pietrzak dodaje, że „mobilność przełamała największą barierę jaką miała od 30 lat czyli strach przed mówieniem w obcym języku.” Podkreśla również ogromne znaczenie uczenia się przez całe życie.  

          

Wrzesień dla wielu nauczycieli z naszej szkoły upływał pod hasłem „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” :). Polonistka Dorota Pasek kształciła się w kierunku rozwijania kreatywności artystycznej uczniów we florenckiej szkole dla kadry nauczycielskiej (tytuł kursu “Activate your Artistic Sensitivity: Art Psychology and Video making”). Poza zajęciami poznawała kulturę i sztukę nie tylko renesansowych Włoch.


                              

„Methodik, Didaktik und Kultur” to wszystko mówiąca nazwa kursu w Wiedniu, w którym wziąłem udział w ramach programu POW ER. Wspólnie z nauczycielami języka niemieckiego z Czech, Węgier i Chorwacji mieliśmy 50 godzin, by odświeżyć nasz warsztat metodyczny. Co szczególnie cenne – była to okazja, by na dłuższą chwilę zatopić się w innym od standardowego brzmieniu języka niemieckiego, poznać odmienności leksykalne, bliżej zrozumieć tożsamość i duszę austriacką. Kurs dawał możliwość dotknięcia wielu obszarów kultury. Mieliśmy okazję podążać tropem wiedeńskiej secesji, zrozumieć filozofię Kaffeehaus, skosztować miejscowej kuchni i uchwycić ducha byłej monarchii austro-węgierskiej, czy poznawać legendy wiedeńskie. W grupie i z udziałem naszych miejscowych nauczycieli. Muzea, wystawy i teatr – to dodatkowe przyjemności po zajęciach. Pobyt pozwoli mi na pewno w sposób bardziej wiarygodny nauczać krajoznawstwa tego obszaru. Prosty przykład: w Niemczech zamawiając kawę powiemy: „einen Kaffee, bitte”. W Austrii możemy wypowiedzieć to samo zdanie, ale kelner zapewne dopyta, o co nam chodzi. Baba, Bussi und OIDA!

 

 

 

W grupie nauczycieli z Węgier, Portugalii I Polski p. Agnieszka Jagodzińska zastanawiała się podczas kursu we Florencji, jak wykorzystać mindfulness w życiu codziennym oraz w szkole. A czym tak naprawdę jest mindfulness? Podstawowa definicja to uważna obecność. Badania naukowe pokazują, że uczniowie, którzy ćwiczą mindfulness stają się bardziej otwarci na siebie i innych, a także zmniejsza się u nich poziom stresu. Uczestniczka dodaje: „Podczas drugiego tygodnia kursu nauczyłam się, że skuteczna komunikacja, kreatywność i refleksyjne myślenie mogą przynieść wiele korzyści zarówno nauczycielowi jak i uczniom. Otwarty nauczyciel, lubiący się uczyć, mający poczucie niezależności może pomóc uczniom wykorzystać ich kreatywny potencjał. Chciałabym wykorzystać poznane na kursie metody, aby zachęcić uczniów do nieszablonowego myślenia, lepszego zrozumienia rzeczywistość i podejmowania trafnych decyzji.” W związku z tym, że kurs odbywał się we Florencji, czyli w stolicy Toskanii, p. Jagodzińska miała szansę zwiedzać i odwiedzać przepiękne zabytki i zakątki, które jej zdaniem sprzyjają ćwiczeniom mindfulness. Oprócz zajęć praktycznych i teoretycznych organizator kursu umożliwiał też zwiedzanie miasta w towarzystwie przewodnika.

                                     

Pani Monika Lisiecka (nauczycielka j. polskiego i zajęć rewalidacyjnych) o swoim kursie napisała tak: „Na zajęciach uczymy się czym jest myślenie projektowe i w jaki sposób różni się od myślenia tradycyjnego. Zajęcia odbywają się w formie warsztatów w dziesięcioosobowej grupie, w której są przedstawiciele z Polski, Chorwacji, Niemiec, Węgier i Turcji reprezentujący różne zawody, od nauczycieli szkół średnich i uniwersytetów, po przedstawicieli firm i muzeów. Myślenie projektowe można wykorzystać wszędzie tam, gdzie pracujemy z ludźmi, ponieważ produkt końcowy czyli efekt naszej pracy ma być nie tylko użyteczny i praktyczny, ale przede wszystkim zadowalać użytkownika odnośnie jego potrzeb. Podczas pracy z wykorzystaniem design thinking liczy sie przede wszystkim umiejętność odczytywania empatii drugiego człowieka lub naszego otoczenia.” A co po zajęciach? „Po kursie codziennie zwiedzamy Barcelonę, czasem wychodzimy wszyscy razem tak jak do Casa Vincent (zdjęcie grupowe), próbujemy też lokalnej kuchni. Hitem są tu przeróżne tapas, czyli małe przekąski z wykałaczką z dodatkiem owoców morza, lokalnych warzyw i mięs.” Jak cudownie udało się połączyć zdobywanie wiedzy i rozwój kompetencji z poznawaniem i doświadczaniem 🙂

Takie rzeczy dzieją się teraz w Valletcie, gdzie prof. Szopa od tygodnia podnosi swoje kompetencje z zakresu języka angielskiego. Jak sam mówi: „Zamiana ról to cenne doświadczenie. Podpatruję warsztat pracy innego nauczyciela, ale często myślę też o moich lekcji w szkole, ich charakterze i celach. Formy, które wydają się mi jako nauczycielowi łatwe, z innej perspektywy stają się trudne. Lub na odwrót. W każdym razie komunikacja w języku obcym to radość.”

Malta to po Irlandii drugi kraj UE z urzędowym językiem angielskim, więc na pewno jest to dobre miejsce, by całymi garściami  czerpać z zasobów. Szkolenie realizowane jest w ramach projektu POWER 2020  pt. “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły”.

 

 

   Relacja uczestniczki p. Małgorzaty Starczewskiej-Staszak: „Kurs języka niemieckiego w Monachium okazał się po raz kolejny strzałem w dziesiątkę. Monachium, będące trzecim co do wielkości miastem w Niemczech, oferuje wiele atrakcji i jest świetna bazą wypadową do zwiedzania Bawarii czy północy Austrii. Na samym kursie w did deutsch-institut, prowadzonym w niewielkiej grupie i kameralnej atmosferze, poruszano tematy bezpośrednio dotyczące międzynarodowej grupy uczestników (podróżowanie, emigracja, studia i praca za granicą, nauka języka, wielokulturowość, integracja itp.), dając kursantom szczególnie dużo możliwości wypowiadania się i dzielenia doświadczeniami, porównywania np. systemów nauczania w różnych krajach (okazuje się, że polscy uczniowie spędzają bardzo mało czasu w szkole w porównaniu z innymi Europejczykami czy Azjatami), popularności poszczególnych języków obcych (w Szwajcarii angielski wcale nie należy do najpopularniejszych języków nauczanych w szkołach), motywacji do ich poznawania. Ciekawa była możliwość zaobserwowania, jak inaczej uczymy się danego języka obcego, w zależności od tego, który język jest naszym ojczystym i jakie inne języki obce znamy i tak np. dla użytkowników języka francuskiego szczególnie trudna jest kwestia użycia przypadków, których w ich języku nie ma, dla Chińczyków prawidłowa wymowa, a mieszkańcy krajów arabskich muszą zaczynać od nauki alfabetu. W tym świetle, nauka dwóch mających wiele cech wspólnych języków – jak angielski i niemiecki z rodziny języków germańskich – jawi się jako idealna, nieskomplikowana kombinacja. O tym też starałam się przekonać uczniów podczas przeprowadzonej po kursie lekcji otwartej.” 

                          

Pani Dorota Tęcza uczestniczy w projekcie poprzez udział w kursie Active Art: Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond. „Wybrałam kurs dotyczący sztuki, ponieważ nie mieści się ona w ramach moich pasji, czy nawet zainteresowań, a potrzebowałam wyzwania intelektualnego. Zajęcia miały łączyć sztukę z psychologią i tak właśnie było. Każdego dnia, po krótkiej medytacji, uczestnicy proszeni byli o wyrażenie emocji w formie obrazu i o interpretacje swoich aktów twórczych (w moim przypadku niezbędny byłby tu cudzysłów), co okazało się być inspirujące, intrygujące i bardzo często niezwykle śmieszne. Wyraziliśmy poglądy i emocje, co odbywało się z pełną akceptacją i szacunkiem uczestników. Druga część zajęć codziennie poświęcona była teorii dotyczącej terapii sztuką. Pozostali nauczyciele uczestniczący w kursie pochodzą z Grecji, Hiszpanii i Francji. Spędziłam we Florencji bardzo radosny tydzień otoczona ludźmi o otwartych umysłach. Najokropniejszą rzeczą we Włoszech jest fakt, że różnorodność i smak ciasteczek pokonają silną wolę każdego.” 

Kolejne dwie anglistki wzięły udział w projekcie „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” POWER 2020 i zachęcone przez koleżankę Monikę, która uczestniczyła w kursach w Barcelonie zimą, postanowiły sprawdzić, jak stolica Katalonii prezentuje się latem 😉 W pierwszym tygodniu pobytu panie miały okazję szlifować warsztat metodyczny na kursach “A European School for All Students” (Agata Salzman) oraz “Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development(Edyta Jagiełło-Karpińska), w trakcie których poszerzały swoją wiedzę w zakresie edukacji włączającej z wykorzystaniem pracy metodą projektu i pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami oraz w obszarze edukacji pozytywnej i zastosowania technik mindfulness w klasie. W kolejnym czerwcowym tygodniu pani Agata miała okazję poznać kluczowe strategie radzenia sobie ze stresem (Stress Recognition and Management) natomiast pani Edyta zgłębiała różnice pomiędzy coachingiem i mentoringiem (na kursie: Coaching and Mentoring to Support Teachers), poznawała metody skutecznego zarządzania zespołem i efektywnej komunikacji (link tutaj)

“Barcelona zaskoczyła nas swoim smakiem, zapachem i kolorem, zachwyciła swoją energią i różnorodnością, a kursy, w których brałyśmy udział w Hiszpanii, okazały się być wyjątkowo inspirujące. Szansa uczestniczenia w nich razem z nauczycielami z innych krajów (Słowenii, Finlandii, Słowacji, Litwy, Estonii, Belgii, Węgier, Niemiec) dodatkowo zapewnia nam możliwość szerszego spojrzenia na szkolną rzeczywistość, motywuje do poszukiwania nowych, ciekawych rozwiązań, które możemy wykorzystać w dalszej pracy z młodzieżą.”

“Ponadto wyjście poza szkolne mury”, zajęcia prowadzone w parku, muzeum czy sali do jogi, ciekawe narzędzia ICT, niestandardowe i kreatywne metody pracy, otwartość i energia trenerów, to wszystko sprawiło, że udział w kursach okazał się się wyjątkowym doświadczeniem” powiedziały nam uczestniczki tych mobilności. 

Nabywanie nowych kompetencji IT, tworzenie strony internetowej, praca w kilkudziesięciu aplikacjach wspierających nauczanie języka obcego, jak również etyki i filozofii, umiejętności pracy na tablicy interaktywnej… Wszystko to jest wpisane w kurs ICT w ESE (European School of English na Malcie), w którym uczestniczy p. Marzena Grzybowska. Centrum szkoleniowe znajduje się w samym sercu nadmorskiego miasta St. Julian’s. Komunikacja w grupie mieszanej narodowościowo to dodatkowa przyjemność, bowiem współpraca i dobry nastrój skutecznie wzmacniają progres. Uroki wyspy i dobrostan pogodowy to kolejna pozytywna
strona szkolenia realizowanego w ramach projektu „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020.

Głównym tematem szkolenia ICT było rozwijanie kompetencji nauczycieli w takim stopniu, aby mogli skutecznie prowadzić ucznia podczas projektu WebQuest, a więc w formacie lekcji opartym na dociekaniu. Nauczyciel dobiera metody adekwatnie do indywidualnych predyspozycji grupy. Natomiast uczeń korzystając z zasobów internetowych w uporządkowany oraz atrakcyjny wizualnie sposób zdobywa wiedzę i nabywa umiejętności. Można podczas pracy wesprzeć się aplikacjami (na zdjęciu)

 

 lub https://express.adobe.com/page/3AvJaoBMPpzBd/

 

Jak poprawnie mówić w języku angielskim? Jak ciekawie i nowocześnie prowadzić lekcje z elementami języka angielskiego? Trzy nauczycielki z I LO w Koninie: H. Piotrowska, W. Orligóra i A. Rogowska mają okazję tego doświadczyć w ramach programu POWER w Cork English College w Irlandii. Grupy są międzynarodowe (bez Polaków), a także zróżnicowane wiekowo. Zajęcia z CLIL, w których biorą udział nauczyciele języka angielskiego jako obcego oraz nauczyciele innych przedmiotów, to ćwiczenia językowe i adaptacja ćwiczonego materiału do swojego przedmiotu. Puzzle? Dlaczego nie podczas lekcji? To nie tylko układanie pociętych krajobrazów czy samochodów. Puzzle można układać również na lekcji! Wystarczy dobrać słowa związane z tematem, a jeszcze lepiej, gdy uczniowie zrobią to sami bawiąc się przy tym i ucząc . Ale nie tylko na zajęciach zanurzamy się w język angielski – po zajęciach odwiedzamy ciekawe i urokliwe zakątki Irlandii. Co nas zaskoczyło? Fakt, że musiałyśmy tutaj szukać kremu z najwyższym filtrem przeciwsłonecznym 🙂

W ramach projektu „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020 nauczyciel historii p. Szymon Jagodziński uczy się języka angielskiego na Malcie. Oto jego relacja: „Maltę chciałem odwiedzić ze względu na jej bogatą historię, zobaczyć te miejsca i poczuć klimat wyspy, gdzie najstarsze budynki powstały jeszcze przed piramidami
w Egipcie. Udział w kursie językowym był dla mnie ogromnym wyzwaniem. Naukę języka angielskiego zakończyłem na etapie szkoły średniej. Późniejszy kontakt z angielskim ograniczał się do pojęć historycznych
i przyswajania różnych słówek. Moją grupę tworzyli ludzie z Turcji, Czech, Hiszpanii i Japonii. Na pytanie prowadzącej, dlaczego biorę udział w kursie językowym,  odpowiedziałem, że chce móc czytać teksty i książki historyczne po angielsku, co jako historykowi w liceum bardzo się przyda i wzbogaci mój warsztat pracy.” 

I jeszcze krótka lekcja historii: „Szkoła językowa ESE (European School of English) mieści się w St. Julian’s, mieście położonym nad 4 zatokami. Wyróżniającym się budynkiem jest 100-metrowej wysokości wieżowiec Portomaso Businness Tower. Malta jest wyspą z miejscowościami o bardzo gęstej zabudowie; remonty trwają tutaj cały czas, 
a dziesiątki wielkich dźwigów są obrazem typowym dla tego kraju. Maltańczycy są bardzo życzliwi, pomocni
i tolerancyjni, także w sprawach posługiwania się językiem angielskim. Prawie 90% mieszkańców wyspy zna ten język.  Ponieważ od 1964 roku Malta stała się niepodległa – jednocześnie była częścią Wspólnoty Brytyjskiej (do 1979 r.) – do dzisiaj na wyspie obowiązuje ruch prawoskrętny. W lipcu, panują największe upały (35-40 stopni), na szczęście większość  budynków i transportu publicznego na Malcie jest klimatyzowana. Warto zwiedzić stolicę kraju La Valettę. W czasie rejsu promem można zobaczyć tę imponującą twierdzę z długą linią nadmorskich murów. Odwiedzić należy także Mdinę, tzw. „Ciche Miasto”, pierwszą stolicę Malty. Dla każdego, kto lubi historię, Malta jest miejscem, gdzie pozostałości dawnych czasów spotyka się dosłownie na każdym kroku. Na Malcie doświadczyć można  różnorodności kultur i języka. Nierzadko można usłyszeć także język polski.”

 

Podróże kształcą i rozwijają – to powiedzenie od dawna funkcjonuje w naszej świadomości. A jeśli podróże połączone są z nauką, to rozwijają podwójnie. Tym razem z takiej możliwości skorzystali p. Monika Lisiecka i p. Jarosław Marzol. Dzięki projektowi w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2020 uczestniczą w kursie języka angielskiego General English 20 na malowniczej wyspie Malta. W grupach międzynarodowych uczą się porozumiewać po angielsku i podnoszą swoje umiejętności komunikacyjne w tym języku. – W mojej grupie oprócz trojga Polaków z dolnośląskiego są jeszcze osoby z Turcji,  Brazylii, Węgier i Kazachstanu. Trenerem jest rodowity Maltańczyk, który przemyca też słówka w ojczystym języku. Codziennie po zajęciach wybieramy się zwiedzać tę pełną kontrastów wyspę, smakować nowych smaków i poznawać tutejsze zwyczaje. Dużym zaskoczeniem jest komunikacja na wyspie, autobusy dojeżdżają praktycznie wszędzie, ale na kierowcę trzeba machać, żeby się zatrzymał – nawet jeśli stoi się na przystanku. Normą jest też, że autobus może się w ogóle nie zatrzymać, bo tak zdecydował kierowca. Na szczęście za chwilę przyjeżdża kolejny – mówi Monika Lisiecka. Jedynym utrudnieniem w zwiedzaniu są temperatury dochodzące do 40 stopni Celsjusza. Kurs będzie trwał do 29 lipca br. 

   

      

Kolejny nasz nauczyciel bierze udział w mobilności w projekcie „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020! Tym razem jest to p. Aleksandra Halejcio-Stankowska, która realizuje kurs metodyczny w szkole  ETI na Malcie. Poznaje tam metody aktywizujące uczniów i wspierające ich twórczy proces uczenia się. 

Uczestniczka relacjonuje: „Istotny wpływ na efektywność nauczania ma stosowanie przez nauczyciela różnorodnych technik i metod, które sprzyjają samodzielności myślenia i działania oraz kształtowania pozytywnej motywacji do uczenia się.  Praca w grupach, gdzie uczeń ma szansę przyjąć różne role, np. od pomysłodawcy do sekretarza, jest czymś, co uczeń może traktować z wielkim zaangażowaniem. Metody problemowe, które rozwijają umiejętność krytycznego myślenia oraz metody ekspresji i impresji, które powodują wzrost emocjonalnego zaangażowania ucznia w dane zadanie, będą praktykować uczniowie na moich lekcjach już od września!” Udział w kursie na słonecznej wyspie

 to również okazja do wymiany doświadczeń nt. pracy ucznia z innymi nauczycielami języka angielskiego!

   

This rainy weather encouraged me to make holiday memories ;p Thanks to the project „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020, I spent two weeks in Malta, where I had the pleasure of attending the ESSE language school.
Before I left, I wondered if learning in Malta would be as effective as in England, but now I think I was worrying unnecessarily. Most Maltese are bilingual, so I had the opportunity to use English not only in school, but also outside of it, which, as you know, is the best and fastest way to learn. The national language of Malta is Maltese, which is the only Semitic language using the Latin alphabet. However, thanks to British influence dating back to 1814, English is the second official language here. Malta was at one time a colony of the British Empire, and although it declared independence in 1964, it still recognizes the supremacy of the British monarch (out of habit I wanted to write the Queen). This is probably why the Maltese speak English so wonderfully, and Malta boasts some of the best language schools in the world.
Going on a language course is not only about learning the language in itself, but also about being with people who came here for the same reason as me, and having fun. I don’t think it’s possible to experience something like this while learning English in our native country. Besides, here I was forced to forget my native language for a while and speak only English …and all this in a relaxing Mediterranean climate and beautiful cinematic views, after all, such cinematic gems as Troy, Gladiator and Game of Thrones were filmed in Malta 🙂