Archiwum

Anglistka w Monachium!

Relacja kolejnej uczestniczki projektu „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 2020 p. Małgorzaty Starczewskiej-Staszak: „Kurs języka niemieckiego w Monachium okazał się po raz kolejny strzałem w dziesiątkę. Monachium, będące trzecim co do wielkości miastem w Niemczech, oferuje wiele atrakcji i jest świetna bazą wypadową do zwiedzania Bawarii czy północy Austrii. Na samym kursie w did deutsch-institut, prowadzonym w niewielkiej grupie i kameralnej atmosferze, poruszano tematy bezpośrednio dotyczące międzynarodowej grupy uczestników (podróżowanie, emigracja, studia i praca za granicą, nauka języka, wielokulturowość, integracja itp.), dając kursantom szczególnie dużo możliwości wypowiadania się i dzielenia doświadczeniami, porównywania np. systemów nauczania w różnych krajach (okazuje się, że polscy uczniowie spędzają bardzo mało czasu w szkole w porównaniu z innymi Europejczykami czy Azjatami), popularności poszczególnych języków obcych (w Szwajcarii angielski wcale nie należy do najpopularniejszych języków nauczanych w szkołach), motywacji do ich poznawania. Ciekawa była możliwość zaobserwowania, jak inaczej uczymy się danego języka obcego, w zależności od tego, który język jest naszym ojczystym i jakie inne języki obce znamy i tak np. dla użytkowników języka francuskiego szczególnie trudna jest kwestia użycia przypadków, których w ich języku nie ma, dla Chińczyków prawidłowa wymowa, a mieszkańcy krajów arabskich muszą zaczynać od nauki alfabetu. W tym świetle, nauka dwóch mających wiele cech wspólnych języków – jak angielski i niemiecki z rodziny języków germańskich – jawi się jako idealna, nieskomplikowana kombinacja. O tym też starałam się przekonać uczniów podczas przeprowadzonej po kursie lekcji otwartej.” 

Wyniki konkursu napoleońskiego

7 maja w gmachu MBP w Koninie odbyło się podsumowanie Powiatowego Konkursu Historycznego „Wojny napoleońskie 1796-1815”. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody książkowe („Pomorze 1807” Szymona Jagodzińskiego). Szczególnie wyróżnieni (kolejne książki, w tym biografia „Napoleon. Człowiek i mit” autorstwa Adama Zamoyskiego) zostali laureaci konkursu:
– I miejsce zajął reprezentant I LO w Koninie, Adam Dyc, uczeń klasy 1B
– II miejsce – Jan Banaszak, uczeń Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Kleczewie
– III miejsce przypadło uczniowi klasy 3Ag I LO w Koninie – Pawłowi Grayowi.
Gratulujemy zwycięzcom i uczestnikom!

Absolutorium 2022

W dniu 29.04.22 r. w auli I LO w Koninie odbyła się uroczystość Absolutorium dla 5 klas maturalnych. Uczniowie otrzymali świadectwa ukończenia szkoły , w tym z wyróżnieniem oraz nagrody specjalne. Odznaczenie szkolne Zasłużony dla I LO w Koninie zostało wręczone Oldze Gradeckiej oraz Julii Wawrzyniak za wyróżniającą pracę na rzecz szkoły i środowiska. Serdecznie gratulujemy. 

Dyrektor I LO w Koninie Pani Elżbieta Świder żegnając Absolwentów, podziękowała za trzy wspólnie spędzone lata w murach liceum, podczas których m.in. szkoła funkcjonowała w okresie pandemii oraz przebudowy dachu w starej części budynku dydaktycznego. Absolutorium towarzyszyła wyjątkowa atmosfera radości  i dumy z osiągnięć uczniów, ale również wzruszenie żegnającej I LO młodzieży. 

Naszym maturzystom życzymy powodzenia na egzaminie maturalnym. Do zobaczenia 4 maja.  

Sztuka i emocje

Pani Dorota Tęcza uczestniczy w projekcie „Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” PO WER 20202 poprzez udział w kursie Active Art: Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond. „Wybrałam kurs dotyczący sztuki, ponieważ nie mieści się ona w ramach moich pasji, czy nawet zainteresowań, a potrzebowałam wyzwania intelektualnego. Zajęcia miały łączyć sztukę z psychologią i tak właśnie było. Każdego dnia, po krótkiej medytacji, uczestnicy proszeni byli o wyrażenie emocji w formie obrazu i o interpretacje swoich aktów twórczych (w moim przypadku niezbędny byłby tu cudzysłów), co okazało się być inspirujące, intrygujące i bardzo często niezwykle śmieszne. Wyraziliśmy poglądy i emocje, co odbywało się z pełną akceptacją i szacunkiem uczestników. Druga część zajęć codziennie poświęcona była teorii dotyczącej terapii sztuką. Pozostali nauczyciele uczestniczący w kursie pochodzą z Grecji, Hiszpanii i Francji. Spędziłam we Florencji bardzo radosny tydzień otoczona ludźmi o otwartych umysłach. Najokropniejszą rzeczą we Włoszech jest fakt, że różnorodność i smak ciasteczek pokonają silną wolę każdego;)”

The International Virtual Exchange Project

Z dniem 1 maja 2022 r. rusza nowy projekt w naszej szkole The International Virtual Exchange Project, którego celem jest głównie podniesienie kompetencji w zakresie posługiwania się językiem angielskim oraz nabycie kompetencji interkulturowych. Projekt jest finansowany przez Uniwersytet Hosei w Tokio (Hosei University, Tokio, Japonia). W projekcie bierze udział 10 000 uczniów z około 25 różnych państw świata, takich jak, Brazylii, Kolumbii, Chile, Japonii, Hiszpanii, Chin, Turcji, Meksyku. Z naszej szkoły bierze udział 15 uczniów klas II z językiem angielskim nauczanym na poziomie rozszerzonym. I LO w Koninie jest pierwszą polską szkołą, która została przyjęta do współpracy z Uniwersytetem Hosei. Koordynatorem projektu w I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki w Koninie jest dr Agnieszka Borowiak.

Powiatowy konkurs o Napoleonie

25 kwietnia 2022 roku w gmachu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Koninie odbył się Powiatowy Konkurs Historyczny pt. „Wojny napoleońskie 1796-1815”. Obecni byli uczniowie szkół podstawowych i średnich z Konina i powiatu konińskiego. I Liceum reprezentowało 6 uczniów (aktywnych członków Szkolnego Koła Historycznego): z klasy 1 A – Kinga Kuźmińska, Sonia Łuczak, Anna Plucińska i Michelle Zandecka, z klasy 1 B – Adam Dyc i z klasy 3Ag – Paweł Gray. Przewodniczącym komisji konkursowej i autorem testu był Szymon Jagodziński. Uczestników konkursu powitał Dyrektor MBP Damian Kruczkowski. 
Konkurs ten stanowi I etap projektu „Konin czasów Napoleona”. Jest to efekt współpracy MBP im . Z. Urbanowskiej w Koninie i I LO im. T. Kościuszki w Koninie. Kolejne etapy projektu już wkrótce. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 4 maja, a 7 maja w MBP w Koninie nastąpi wręczenie nagród książkowych uczestnikom konkursu. 

Gdy nasz belfer staje się uczniem …

Takie rzeczy dzieją się teraz w Valletcie, gdzie prof. Szopa od tygodnia podnosi swoje kompetencje z zakresu języka angielskiego. Jak sam mówi: „Zamiana ról to cenne doświadczenie. Podpatruję warsztat pracy innego nauczyciela, ale często myślę też o moich lekcji w szkole, ich charakterze i celach. Formy, które wydają się mi jako nauczycielowi łatwe, z innej perspektywy stają się trudne. Lub na odwrót. W każdym razie komunikacja w języku obcym to radość.”

Malta to po Irlandii drugi kraj UE z urzędowym językiem angielskim, więc na pewno jest to dobre miejsce, by całymi garściami  czerpać z zasobów. Szkolenie realizowane jest w ramach projektu POWER 2020  pt. “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły”.