PO WER 2020

"Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły"

KRONIKA MOBILNOŚCI

1

Pierwsza mobilność

Pani Renata Bielińska wzięła udział w pierwszej mobilności! W dniach 4-17 lipca 2021 r. doskonaliła swoje umiejętności językowe i metodyczne  w Regensburgu (Ratyzbonie) w Niemczech. Nauka na kursie odbywała się w małych grupach za pomocą atrakcyjnych metod aktywizujących, ale także podczas spotkań, zwiedzania i wycieczek. Pozwoliło to na zbliżenie się do kultury niemieckiej, poznanie bawarskich zabytków, doskonalenie sprawności językowych oraz wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami z różnych krajów. Szkoła Horizonte znajduje się w samym sercu zabytkowej starówki Regensburga. A oto co powiedziała nam p. Bielińska: “Miasto posiada swoją bogatą historię oraz niesamowity urok. Cieszę się, że mogę uczestniczyć w kursie w tak pięknym miejscu. Jest on dla mnie ważnym doświadczeniem. Wzbogacił moje umiejętności językowe i metodyczne. Wiele metod wykorzystam w mojej pracy, a pobyt w Ratyzbonie długo jeszcze będzie dla mnie źródłem motywacji i inspiracji do dalszego rozwoju.” 

2

Tym razem Florencja...


Sierpień to czas wypoczynku ale również pracy dla nauczycieli I LO! Pani Anna Cieślak, anglistka,  uczestniczy w kursie metodycznym “A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers” w Florencji w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” POWER 2020. A oto co nam powiedziała p. A. Cieślak o tym doświadczeniu: “Udział w tych zajęciach ma dla mnie ogromne znaczenie ponieważ wzbogaca moją wiedzę metodyczną. Kurs odbywa się w kilkunastoosobowych grupach o międzynarodowym składzie. Poznałam  nauczycieli z Hiszpanii, Węgier, Czech i Francji. Rozmawiamy głównie na temat metod stosowanych podczas lekcji, ale również o motywacji oraz radzeniu sobie ze stresem.” Ale mobilność w projekcie to również szansa poznanie nowych miejsc i ich kultury. “Florencja to przepiękne miasto, pełne zabytków i bogatej architektury. Dzięki organizowanym przez szkołę wycieczkom możemy podziwiać inne miasta w Toskanii, takie jak Piza, Siena, Chianti…”

3

Mindfulness i psychologia pozytywna

Program mobilności nabiera tempa! Kolejna anglistka (p. M. Siwińska-Wyrwa) wzięła udział w szkoleniu organizowanym w projekcie "Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły" PO WER 2020. Tym razem rozwój kompetencji w zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem i psychologii pozytywnej. Prowadzące zajęcia (psycholog i psychoterapeuta Elena Mannelli i metodyk Susan Gagliano) zapoznały uczestników kursu z możliwościami wykorzystania podstawowych technik łagodzenia stresu w życiu codziennym szkoły. Omówiony w szczególe temat mindfulness to cały zbiór technik tj. body scan czy "smakowanie rodzynka przez obcych :)" mogących stać się częścią każdej lekcji w szkole. Jeśli macie ochotę poznać Susan "osobiście", oto link do jednego z jej video dla nauczycieli (takie video na dobry początek roku szkolnego 😉 Ale mobilność to nie tylko kurs! Przepiękna pogoda zachęcała do zwiedzania Florencji i okolic... 

4 - 7

4 w Irlandii

Kolejna mobilność a raczej kolejne mobilności 😉w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” Power 2020 zostały realizowane w Dublinie. Cztery nauczycielki z I LO (p. M. Grzybowska, p. A. Rybarczyk, p. R. Pietrzak, p. D. Szewczyk-Bąkowska) zdobywały kompetencje językowe uczestnicząc w intensywnym kursie języka angielskiego. Obok codziennych zajęć prowadzonych w grupach międzynarodowych poznawały uroki i smaki Irlandii. Pani A. Rybarczyk w takich słowach opisała swoje projektowe doświadczenie 😉: "Dublin ujął mnie przede wszystkim otwartością i życzliwością jego mieszkańców. Jest to miasto bardzo przyjazne obcokrajowcom, na ulicach którego słyszy się wiele różnorodnych języków. Przestrzeń miejska przypomina połączenie różnych tradycji i kultur, co jednak tworzy spójną i harmonijną całość. Chętnie odwiedzę Dublin kolejny raz!" A jeszcze kilka słów o kursie "Szkoła językowa Kaplan to bardzo dobrze zorganizowana i wyposażona placówka. Szczególnie spodobała mi się możliwość zmiany grupy językowej na bardziej lub mniej zaawansowaną w zależności od indywidualnych potrzeb i umiejętności studentów. Prowadzący zajęcia kładli nacisk na praktyczną naukę języka, a zajęcia odbywały się w bardzo życzliwej atmosferze. Przebywanie w gronie obcokrajowców zobowiązywało do stałego używanie języka angielskiego, a to najlepsza droga do sukcesu!" Pani R. Pietrzak dodaje, że "mobilność przełamała największą barierę jaką miała od 30 lat czyli strach przed mówieniem w obcym języku." Podkreśla również ogromne znaczenie uczenia się przez całe życie.

8

Florencja jej też skradła serce...

Wrzesień dla wielu nauczycieli z naszej szkoły upływał pod hasłem "Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły" :). Polonistka Dorota Pasek kształciła się w kierunku rozwijania kreatywności artystycznej uczniów we florenckiej szkole dla kadry nauczycielskiej (tytuł kursu “Activate your Artistic Sensitivity: Art Psychology and Video making”). Poza zajęciami poznawała kulturę i sztukę nie tylko renesansowych Włoch.

9

Servus aus Österreich!

„Methodik, Didaktik und Kultur” to wszystko mówiąca nazwa kursu w Wiedniu, w którym wziąłem udział w ramach programu POW ER. Wspólnie z nauczycielami języka niemieckiego z Czech, Węgier i Chorwacji mieliśmy 50 godzin, by odświeżyć nasz warsztat metodyczny. Co szczególnie cenne – była to okazja, by na dłuższą chwilę zatopić się w innym od standardowego brzmieniu języka niemieckiego, poznać odmienności leksykalne, bliżej zrozumieć tożsamość i duszę austriacką. Kurs dawał możliwość dotknięcia wielu obszarów kultury. Mieliśmy okazję podążać tropem wiedeńskiej secesji, zrozumieć filozofię Kaffeehaus, skosztować miejscowej kuchni i uchwycić ducha byłej monarchii austro-węgierskiej, czy poznawać legendy wiedeńskie. W grupie i z udziałem naszych miejscowych nauczycieli. Muzea, wystawy i teatr – to dodatkowe przyjemności po zajęciach. Pobyt pozwoli mi na pewno w sposób bardziej wiarygodny nauczać krajoznawstwa tego obszaru. Prosty przykład: w Niemczech zamawiając kawę powiemy: „einen Kaffee, bitte”. W Austrii możemy wypowiedzieć to samo zdanie, ale kelner zapewne dopyta, o co nam chodzi. Baba, Bussi und OIDA!

10

Stolica Toskanii zimą

W grupie nauczycieli z Węgier, Portugalii I Polski p. Agnieszka Jagodzińska zastanawiała się podczas kursu we Florencji, jak wykorzystać mindfulness w życiu codziennym oraz w szkole. A czym tak naprawdę jest mindfulness? Podstawowa definicja to uważna obecność. Badania naukowe pokazują, że uczniowie, którzy ćwiczą mindfulness stają się bardziej otwarci na siebie i innych, a także zmniejsza się u nich poziom stresu. Uczestniczka dodaje: "Podczas drugiego tygodnia kursu nauczyłam się, że skuteczna komunikacja, kreatywność i refleksyjne myślenie mogą przynieść wiele korzyści zarówno nauczycielowi jak i uczniom. Otwarty nauczyciel, lubiący się uczyć, mający poczucie niezależności może pomóc uczniom wykorzystać ich kreatywny potencjał. Chciałabym wykorzystać poznane na kursie metody, aby zachęcić uczniów do nieszablonowego myślenia, lepszego zrozumienia rzeczywistość i podejmowania trafnych decyzji." W związku z tym, że kurs odbywał się we Florencji, czyli w stolicy Toskanii, p. Jagodzińska miała szansę zwiedzać i odwiedzać przepiękne zabytki i zakątki, które jej zdaniem sprzyjają ćwiczeniom mindfulness. Oprócz zajęć praktycznych i teoretycznych organizator kursu umożliwiał też zwiedzanie miasta w towarzystwie przewodnika.

11

Barcelona też zimą 🙂

Pani Monika Lisiecka (nauczycielka j. polskiego i zajęć rewalidacyjnych) o swoim kursie napisała tak: "Na zajęciach uczymy się czym jest myślenie projektowe i w jaki sposób różni się od myślenia tradycyjnego. Zajęcia odbywają się w formie warsztatów w dziesięcioosobowej grupie, w której są przedstawiciele z Polski, Chorwacji, Niemiec, Węgier i Turcji reprezentujący różne zawody, od nauczycieli szkół średnich i uniwersytetów, po przedstawicieli firm i muzeów. Myślenie projektowe można wykorzystać wszędzie tam, gdzie pracujemy z ludźmi, ponieważ produkt końcowy czyli efekt naszej pracy ma być nie tylko użyteczny i praktyczny, ale przede wszystkim zadowalać użytkownika odnośnie jego potrzeb. Podczas pracy z wykorzystaniem design thinking liczy sie przede wszystkim umiejętność odczytywania empatii drugiego człowieka lub naszego otoczenia." A co po zajęciach? "Po kursie codziennie zwiedzamy Barcelonę, czasem wychodzimy wszyscy razem tak jak do Casa Vincent (zdjęcie grupowe), próbujemy też lokalnej kuchni. Hitem są tu przeróżne tapas, czyli małe przekąski z wykałaczką z dodatkiem owoców morza, lokalnych warzyw i mięs." Jak cudownie udało się połączyć zdobywanie wiedzy i rozwój kompetencji z poznawaniem i doświaczaniem 🙂