PO WER 2020

"Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły"

KRONIKA MOBILNOŚCI

Pierwsza mobilność

Pani Renata Bielińska wzięła udział w pierwszej mobilności! W dniach 4-17 lipca 2021 r. doskonaliła swoje umiejętności językowe i metodyczne  w Regensburgu (Ratyzbonie) w Niemczech. Nauka na kursie odbywała się w małych grupach za pomocą atrakcyjnych metod aktywizujących, ale także podczas spotkań, zwiedzania i wycieczek. Pozwoliło to na zbliżenie się do kultury niemieckiej, poznanie bawarskich zabytków, doskonalenie sprawności językowych oraz wymianę doświadczeń pomiędzy nauczycielami z różnych krajów. Szkoła Horizonte znajduje się w samym sercu zabytkowej starówki Regensburga. A oto co powiedziała nam p. Bielińska: “Miasto posiada swoją bogatą historię oraz niesamowity urok. Cieszę się, że mogę uczestniczyć w kursie w tak pięknym miejscu. Jest on dla mnie ważnym doświadczeniem. Wzbogacił moje umiejętności językowe i metodyczne. Wiele metod wykorzystam w mojej pracy, a pobyt w Ratyzbonie długo jeszcze będzie dla mnie źródłem motywacji i inspiracji do dalszego rozwoju.” 

Tym razem Florencja...


Sierpień to czas wypoczynku ale również pracy dla nauczycieli I LO! Pani Anna Cieślak, anglistka,  uczestniczy w kursie metodycznym “A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers” w Florencji w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” POWER 2020. A oto co nam powiedziała p. A. Cieślak o tym doświadczeniu: “Udział w tych zajęciach ma dla mnie ogromne znaczenie ponieważ wzbogaca moją wiedzę metodyczną. Kurs odbywa się w kilkunastoosobowych grupach o międzynarodowym składzie. Poznałam  nauczycieli z Hiszpanii, Węgier, Czech i Francji. Rozmawiamy głównie na temat metod stosowanych podczas lekcji, ale również o motywacji oraz radzeniu sobie ze stresem.” Ale mobilność w projekcie to również szansa poznanie nowych miejsc i ich kultury. “Florencja to przepiękne miasto, pełne zabytków i bogatej architektury. Dzięki organizowanym przez szkołę wycieczkom możemy podziwiać inne miasta w Toskanii, takie jak Piza, Siena, Chianti…”

Mindfulness i psychologia pozytywna

Program mobilności nabiera tempa! Kolejna anglistka (p. M. Siwińska-Wyrwa) wzięła udział w szkoleniu organizowanym w projekcie "Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły" PO WER 2020. Tym razem rozwój kompetencji w zakresie sposobów radzenia sobie ze stresem i psychologii pozytywnej. Prowadzące zajęcia (psycholog i psychoterapeuta Elena Mannelli i metodyk Susan Gagliano) zapoznały uczestników kursu z możliwościami wykorzystania podstawowych technik łagodzenia stresu w życiu codziennym szkoły. Omówiony w szczególe temat mindfulness to cały zbiór technik tj. body scan czy "smakowanie rodzynka przez obcych :)" mogących stać się częścią każdej lekcji w szkole. Jeśli macie ochotę poznać Susan "osobiście", oto link do jednego z jej video dla nauczycieli (takie video na dobry początek roku szkolnego 😉 Ale mobilność to nie tylko kurs! Przepiękna pogoda zachęcała do zwiedzania Florencji i okolic... 

4 w Irlandii

Kolejna mobilność a raczej kolejne mobilności 😉w ramach projektu “Rozwój nauczycieli sukcesem szkoły” Power 2020 zostały realizowane w Dublinie. Cztery nauczycielki z I LO (p. M. Grzybowska, p. A. Rybarczyk, p. R. Pietrzak, p. D. Szewczyk-Bąkowska) zdobywały kompetencje językowe uczestnicząc w intensywnym kursie języka angielskiego. Obok codziennych zajęć prowadzonych w grupach międzynarodowych poznawały uroki i smaki Irlandii. Pani A. Rybarczyk w takich słowach opisała swoje projektowe doświadczenie 😉: "Dublin ujął mnie przede wszystkim otwartością i życzliwością jego mieszkańców. Jest to miasto bardzo przyjazne obcokrajowcom, na ulicach którego słyszy się wiele różnorodnych języków. Przestrzeń miejska przypomina połączenie różnych tradycji i kultur, co jednak tworzy spójną i harmonijną całość. Chętnie odwiedzę Dublin kolejny raz!" A jeszcze kilka słów o kursie "Szkoła językowa Kaplan to bardzo dobrze zorganizowana i wyposażona placówka. Szczególnie spodobała mi się możliwość zmiany grupy językowej na bardziej lub mniej zaawansowaną w zależności od indywidualnych potrzeb i umiejętności studentów. Prowadzący zajęcia kładli nacisk na praktyczną naukę języka, a zajęcia odbywały się w bardzo życzliwej atmosferze. Przebywanie w gronie obcokrajowców zobowiązywało do stałego używanie języka angielskiego, a to najlepsza droga do sukcesu!" Pani R. Pietrzak dodaje, że "mobilność przełamała największą barierę jaką miała od 30 lat czyli strach przed mówieniem w obcym języku." Podkreśla również ogromne znaczenie uczenia się przez całe życie.

Servus aus Österreich!

„Methodik, Didaktik und Kultur” to wszystko mówiąca nazwa kursu w Wiedniu, w którym wziąłem udział w ramach programu POW ER. Wspólnie z nauczycielami języka niemieckiego z Czech, Węgier i Chorwacji mieliśmy 50 godzin, by odświeżyć nasz warsztat metodyczny. Co szczególnie cenne – była to okazja, by na dłuższą chwilę zatopić się w innym od standardowego brzmieniu języka niemieckiego, poznać odmienności leksykalne, bliżej zrozumieć tożsamość i duszę austriacką. Kurs dawał możliwość dotknięcia wielu obszarów kultury. Mieliśmy okazję podążać tropem wiedeńskiej secesji, zrozumieć filozofię Kaffeehaus, skosztować miejscowej kuchni i uchwycić ducha byłej monarchii austro-węgierskiej, czy poznawać legendy wiedeńskie. W grupie i z udziałem naszych miejscowych nauczycieli. Muzea, wystawy i teatr – to dodatkowe przyjemności po zajęciach. Pobyt pozwoli mi na pewno w sposób bardziej wiarygodny nauczać krajoznawstwa tego obszaru. Prosty przykład: w Niemczech zamawiając kawę powiemy: „einen Kaffee, bitte”. W Austrii możemy wypowiedzieć to samo zdanie, ale kelner zapewne dopyta, o co nam chodzi. Baba, Bussi und OIDA!