Wernisaż prac w I LO

Artinfo, Liceum im. Tadeusza Kosciuszki w Koninie, Fundacja Razem Pamoja, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych zapraszają na wernisaż prac “Kościuszko, Kantyna, Świetlik, Tryton” 
Artystki i artyści: Przemek Branas, Krzysztof Grzybacz, Olma, Anna Zaradny
Miejsce: Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Koninie, ul. Mickiewicza 14
Czas: 15 września, 2021, godzina 12 do 15 
Kurator: Bartosz Przybył- Ołowski  * * * 
PRZEMEK BRANAS
“Co zrobić, aby przy pomocy kilku działań i gestów, pozostawić popiersie Kościuszki w ważnym dla szkoły miejscu a jednocześnie pobawić się z jego plastyczną formą?
Metaloplastyczny postument jest odniesieniem zarówno do samego popiersia, które na nim stoi, ale również do przestrzeni, w której się znajduje: prosta klatka schodowa a dokładniej jej barierka nasunęły mi myślami relingi statków. Tak oto buduje się symboliczne przesunięcie znaczeń: klatka schodowa staje się relingiem. Jej kształt i proporcje zostają przeniesione na postument, aby od tej pory były nieodłącznym elementem szkoły. Można też wspominieć o wszystkich podróżach Kościuszki przez ocean , bo postument w warstwie znaczeniowej mówi poniekąd o urywku życia bohatera, który się na nim znajduje.
Plastycznie miał być prostą formą, która zdołałaby odciążyć historyzujące popiersie. W założeniach konserwatorskich jest również prosty do konserwacji: podobnie jak balustrada klatki schodowej w szkole”.   
ANNA ZARADNY
“TRYTON TRYPTYK 2021
I DZWONKI NA PRZERWĘ (2021) – KOMPOZYCJE MUZYCZNE
– TRYTON5 RING1 Polonez B dur
– TRYTON10 RING2 Polonez C dur
– TRYTON15 RING3 Walc G dur
II KONSTELACJE TRYTONA (2021) – INSTALACJE / OBIEKTY ŚWIETLNE
III TRYTON (2009) – POEMAT / DEFINICJA

Anna Zaradny
Poemat / definicja
TRYTON
aktywny geologicznie kształtu owalnego, o wysokiej skrętce ozdobionej często guzkami, żyłkami i żeberkami osiowymi jest dysonansem. Ekstremalnie duże zęby wargowe występują u rodzaju Distorsio. Jądro atomowe trytu, bóstwo morskie promieniotwórczego izotopu wodoru, złożony z trzech dźwięków z dwóch neutronów i jednego protonu. Ujście mają porcelanowe ze zgrubiałą często zaopatrzoną w zęby wargą zewnętrzną i wewnętrzną. W średniowieczu zakazany Voyager 2 zaobserwował gejzery wyrzucające 8 km ponad powierzchnię płynny
azot, pył i metan. Mięczak, żyje w rafach koralowych muszle ma o rozmiarze trzech całych tonów, zazwyczaj masywne i grubościenne.Obecnie porusza się po orbicie prawie idealnie kołowej, interwał harmonii klasycznej, ale tak zapewne nie było w przeszłości. Półczłowiek-półryba z 3 parami nóg końskich jest uważany za
dysonans i wymaga rozwiązania. Po przechwyceniu, syn Posejdona i Amfitryty przez miliardy lat przecinał orbity zewnętrznych księżyców. Stworzony przez diabła, nietrwały, ulega rozpadowi z okresem połowicznego zaniku. Na wrzecionie w szeregu diatonicznym f – h występują fałdki. W jądrze znajduje się 2/3 całej masy. Kanał syfonalny ma poszerzony, skręcony lub wygięty. Interwał zwykle dmący w muszle oddziaływał z nimi grawitacyjnie powodując zmianę ich orbit.
Kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona to dobrze rozwinięta noga od przodu poprzecznie ścięta, a z tyłu z reguły wydłużona. Występuje w orszaku Posejdona, naturalnie w szeregu zasadniczym. Największy księżyc Neptuna, „diabolus in musica” w Polsce objęty jest ochroną prawną.” (2009)   
OLMA
“Świetlica Świetlik” to “dzika”, szkolna przestrzeń, pełna kabli, rur, okien pod sufitem. Oswajam ją, wyprowadzam tkaniny, farbę, zawieszam prace znajomych artystów. Chcę stworzyć bezpiecznie miejsce, w którym uczniowie będą mogli zetknąć się z młodą sztuką, zaciekawić się, przyjrzeć z bliska. Komponuje każdy szczegół, wnoszę stoły. Cała ekipa dokłada coś swojego. Chcę, aby Świetlica Szkolna była żywym miejscem, a uczniowie mogli wpływać na jego atmosferę. Oswajam też siebie w przestrzeni szkoły, gdzie wtargnęłam, infekując swoją estetyką. To dla mnie początek drogi dla funkcji tego miejsca. Chciałabym doprowadzić do rozmów między artystami i uczniami. Nakłonić do ingerencji, swobody. W ciągu roku planuje kilkakrotnie zmienić ekspozycję, wprowadzając nowych ludzi, którzy będą mogli pokazać jak różne można mieć spojrzenie nie tylko na sztukę i dzięki temu poruszyć młode, ciekawskie umysły.   
KRZYSZTOF GRZYBACZ
“Kantyna Szkolna Calipso – trzy dziwne słowa, każde brzmi jak jajo instalacja świetlna, promyczki malarskie. niwelator wyprysków na twarzy. Światłoterapia, Instagramoterapia, fotki w lustrach, fotki w zielonym świetle,fotki w różowym świetle. Festiwal jaj, bąbel, koło, jajo. Jajo duże, jajo płaskie, jajo rozlazłe. Jajo jako oko, jajo jako okno, właz, kontur, usta. Inkubator. Z chaosu wyłoniło się olbrzymie jajo, z którego wykluł się świat. Abstrakcyjne kształty tworzące figuratywne kompozycje, twarze, krople, spojrzenia, jaja niespodzianki. Skłonność do widzenia buzi w przypalonym toście z serem. Światło wszystko ze sobą łączy jak dym. Śledzenie wszystkich odbić zajmujące cały czas trwania liceum. Specjalne otoczenie, coś w rodzaju szklarni, w której utrzymywana jest określona atmosfera, gdzie rośliny mają odpowiednie warunki do wzrostu, odpowiednie światło, nawożenie i nawadnianie. Podkreślasz. Wlepki zostawione na ścianach. Naklejka klubu sportowego otoczona sercem.” 
***
Prace zostały zrealizowane ze środków Fundacji Razem Pamoja w ramach projektu Powrót do szkoły realizowanego przez Fundację Razem Pamoja we współpracy z Katarzyną Wąs, Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych i Artinfo.