
I Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Koninie uzyskało dotację z Unii Europejskiej na projekt „Zróbmy krok w przyszłość” na podstawie umowy o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000205601 w ramach „Zagranicznej mobilności edukacyjnej uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego ze środków europejskich (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego).
Działania przedsięwzięcia obejmują okres od 01.11.2024 r. do 30.04.2026 r., a jego budżet wynosi 214 986,02 PLN co stanowi 100% dofinansowania, z czego 82,52% stanowią środki z UE, a 17,48 % środki z Budżetu Państwa. Projekt będzie realizowany w I osi priorytetowej: Umiejętności, Działanie 1.7 „Mobilność ponadnarodowa”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, na zasadach Erasmus+.
Projekt jest odpowiedzią na potrzeby nauczycieli i dyrekcji szkoły zdiagnozowane w placówce. Nauczyciele wezmą udział w szkoleniach/ job shadowing w różnych krajach europejskich takich jak: Włochy, Hiszpania, Portugalia czy Islandia.
Główne cele projektu:
-
odświeżenie metod pracy nauczycieli w celu osiągania lepszych wyników edukacyjnych, wdrożenie rozwiązań integracyjnych dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz integracji z klasą, rozwój kompetencji TIK nauczycieli dla efektywniejszego prowadzenia zajęć, edukacja klimatyczna i dzielenie się wiedzą ze społecznością szkolną i lokalną, rozwój kompetencji kadry kierowniczej w zakresie zarządzania.
Relacje z pierwszej ręki...
- podsumowanie działań uczestników projektu w latach 2025-2026
Kreatywność i neurodydaktyka w praktyce
– doświadczenia z Sewilli
W dniach 26 lutego – 1 marca 2025 r. miałam okazję wziąć udział w kursie metodycznym „Boosting Creative Thinking and Problem Solving” w Sewilli w ramach programu FERS 2024. To już mój trzeci udział w kursie, a drugi o charakterze metodycznym – i po raz kolejny wracam z głową pełną inspiracji i konkretnych pomysłów do wdrożenia.
Szkolenie pozwoliło mi odświeżyć znane wcześniej metody pracy z uczniami, szczególnie w kontekście neurodydaktyki i pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pracowaliśmy m.in. z mapami myśli, design thinking oraz słynnymi „Kapeluszami De Bono”. Wiedza teoretyczna szła w parze z praktyką – każdy dzień był pełen zadań, które nie tylko uczyły, ale i angażowały uczestników do kreatywnego działania. Najcenniejsze? Zdecydowanie wymiana doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów – rozmowy, porównania metod, wspólne refleksje nad wyzwaniami w pracy z młodzieżą. Takie spotkania to kopalnia pomysłów i źródło prawdziwej motywacji. Już po powrocie zaczęłam wdrażać nowe rozwiązania:
- w marcu poprowadziłam warsztaty rozwijające umiejętność uczenia się dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi w klasach I–IV,
- podczas wycieczki klas drugich do Torunia wykorzystam elementy kreatywnego myślenia w pracy w terenie,
- przeprowadziłam też pierwsze zajęcia z wykorzystaniem mapy myśli w klasie 1A,
- w sierpniu planuję szkolenie dla rady pedagogicznej, a materiały z kursu już teraz są dostępne dla nauczycieli naszej szkoły.
Dla mnie osobiście to szkolenie było zastrzykiem energii i odnowioną chęcią działania. A jak wiadomo – zaangażowany nauczyciel to zaangażowany uczeń. I właśnie o to w tym wszystkim chodzi.
Monika Lisiecka, psycholog, pedagog specjalny
Z klasy dla klasy – o rozwijaniu kompetencji wychowawczo-dydaktycznych
Udział w projekcie „Zróbmy krok w przyszłość” realizowanym w ramach programu FERS 2024 był dla mnie okazją do rozwoju zawodowego w obszarze, który uważam za kluczowy w pracy nauczyciela – zarządzania klasą. To właśnie sposób organizacji pracy z uczniami, budowania relacji oraz reagowania na trudności wychowawcze ma bezpośredni wpływ na klimat w klasie i jakość procesu nauczania.
Wybrałam szkolenie „Rozwiązania i strategie zarządzania klasą dla nauczycieli” („Classroom Management Solutions for Teachers”), ponieważ chciałam wzbogacić swoje metody pracy o nowe podejścia do współpracy z uczniami oraz pogłębić kompetencje w zakresie tworzenia środowiska sprzyjającego nauce i rozwojowi. Podczas kursu szczególnie istotne okazały się zagadnienia związane z budowaniem pozytywnej atmosfery w klasie, opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku, a także techniki komunikacji bez przemocy oraz sposoby wzmacniania odpowiedzialności uczniów za własne zachowanie.
Dużą wartość miały również treści dotyczące oceniania formatywnego, które pozwala na bardziej efektywne wspieranie uczniów w ich postępach. Udoskonaliłam także umiejętność planowania lekcji z wykorzystaniem modelu odwróconego nauczania – dzieląc pracę na wprowadzenie materiału w domu i jego aktywne utrwalanie na lekcji. Osobom zainteresowanym tym podejściem polecam stronę: https://flippedlearning.org/.
Po zakończeniu szkolenia wprowadziłam konkretne zmiany w swojej codziennej praktyce – m.in. wspólnie z uczniami opracowaliśmy kontrakt klasowy wraz z jasnym systemem zasad i konsekwencji. Coraz częściej sięgam po ocenianie formatywne, które sprzyja zaangażowaniu i motywacji. Lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących zachowaniami uczniów oraz rozwój moich kompetencji pozwoliły mi na bardziej świadome i spokojne reagowanie w sytuacjach trudnych.
Wzmocnienie moich umiejętności w zakresie zarządzania klasą wpłynęło pozytywnie nie tylko na komfort mojej pracy, ale także na jakość relacji z uczniami. Zyskałam poczucie większej skuteczności jako wychowawca i nauczyciel. Co ważne, efekt tych zmian zauważalny jest również w atmosferze panującej w klasie – bardziej uporządkowanej, bezpiecznej i sprzyjającej uczeniu się.
Zdobytym doświadczeniem dzielę się z koleżankami i kolegami w szkole – wierzę, że wspólne doskonalenie warsztatu nauczycielskiego przekłada się na lepsze efekty całej społeczności szkolnej.
Wioletta Orligóra, nauczycielka matematyki