A co nowego w projekcie przyrodniczo-matematycznym?

W naszej szkole trwają zajęcia z biologii, chemii, fizyki w medycynie i matematyki, które prowadzone są w ramach projektu unijnego pn. „Wykorzystanie metody eksperymentu w kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematyki w I LO w Koninie”.

Powrót do nauczania stacjonarnego umożliwia wykorzystanie pomocy dydaktycznych oraz urządzeń cyfrowych zakupionych za dotację z projektu do zorganizowania ciekawych zajęć. Sprawdźmy, co ciekawego działo się w ostatnim czasie na zajęciach.

Podczas „Laboratoriów biologicznych” uczniowie konstruowali spirometr, który pozwala określić pojemność życiową płuc. Uczyli się również jak posługiwać się stetoskopem i otoskopem. Samodzielnie mierzyli ciśnienie krwi używając ciśnieniomierza lekarskiego, a także  doskonalili technikę wkłuć dożylnych i zakładania wenflonu. Wykorzystywali do tego celu trenażer, czyli ramię do wkłuć dożylnych.

Na zajęciach z chemii uczniowie przekonali się jak ogromne jest zastosowanie tej dziedziny wiedzy w codziennym życiu np. w kuchni. Własnoręcznie przygotowany przez uczniów papier czerpany został następnie wykorzystany do hodowli rzeżuchy. Do przygotowania deseru posłużył samodzielnie wyprodukowany przez uczniów jogurt, a do przygotowania sałatki ukiszone przez uczniów warzywa i owoce.

Na zajęciach z fizyki w medycynie poświęconych zagadnieniom z dziedziny optyki uczniowie zgłębiali tajniki funkcjonowania ludzkiego oka. Jedne z zajęć były również poświęcone zagadnieniom elektrostatyki i przewodnictwa nerwowego. Do zobrazowania zjawisk fizycznych omawianych na zajęciach posłużyły  pomoce dydaktyczne takie jak ława optyczna czy też maszyna elektrostatyczna.

Na zajęciach z matematyki uczniowie poszerzali swoje umiejętności nie tylko z zakresu algebry, ale  także z geometrii.  Wykonując zadania, młodzież poznała metody stosowanej do obliczenia wysokość różnych obiektów, w tym piramidy Cheopsa. Głównym zadaniem było zmierzenie wysokości wybranego drzewa lub budynku na podstawie rzucanego przez nie cienia oraz  podanie kąta padania promieni słonecznych w różnych porach dnia na podstawie wykonanych pomiarów. 

W kolejnym roku szkolnym zajęcia z biologii, chemii, fizyki w medycynie i z matematyki będą kontynuowane. Już cieszymy się na nowe, ciekawe eksperymenty i obserwacje.